Práce z domova – samá pohoda? Zdaleka ne vždy. Home office může přinášet řadu výhod a podporovat work-life balance, většinou ale nestačí jen vstát z postele a v pyžamu zasednout za počítač. HR experti ve spolupráci s platformou Sloneek radí, jak home office nastavit, aby co nejlépe vyhovoval zaměstnanci i firmě.
„Z domova můžete pracovat v rytmu, který si sami určíte. Mějte ale pořád na paměti, že byste měli být produktivní,“ zdůrazňují Barbora Klimešová, Libor Komárek a Vojtěch Očenášek, kteří vypracovali podrobný návod k nastavení ideálního prostředí pro home office. Na co by personalisté neměli zapomínat?
Většina zaměstnanců vítá home office s otevřenou náručí. Zaměstnavatelé ale často zvažují, jestli je práce z domova skutečně efektivní a nevede náhodou k nižší produktivitě. Výzkumy nicméně ukazují, že práce na dálku může být v řadě ohledů výhodnější než z kanceláře. Klíčem je o home office přemýšlet jako o dlouhodobé a udržitelné formě práce, nebrat ji však jako naprostou samozřejmost. „Stanovte jasné cíle, očekávání a měření výkonu,“ doporučuje HR systém společnosti Sloneek.
Optimální doba strávená prací z domova? Studie naznačují, že jde o něco málo přes 15 hodin týdně, což odpovídá přibližně dvěma pracovním dnům. Na takovém poměru často stojí i takzvaný hybridní pracovní model. Home office nabízí flexibilitu a omezí nadbytečné přejíždění po městě; týmová spolupráce a interaktivita v kanceláři zase může přispívat k tvorbě kreativních nápadů i upevňování firemní kultury.
Příliš mnoho dní v kanceláři nebo neomezená práce na dálku můžou přivodit stres a vyhoření. Je proto nezbytné najít správný balanc, který nejlépe vyhovuje potřebám zaměstnance i dané firmy. V potaz by se měly brát taky individuální preference a potřeby – co funguje pro jednoho zaměstnance, nemusí nutně vyhovovat jinému.
Bez dobře zařízeného pracovního prostoru se v domáci kanceláři neobejdete. Pozitivně ovlivní fyzickou pohodu i psychickou rovnováhu. Investice do kvalitního stolu, židle a ergonomických pomůcek se může v dlouhodobém horizontu pořádně vyplatit. Neměli byste zapomínat ani na pravidelné pauzy a cvičení, díky nimž předejdete únavě. „Při tvorbě pravidel myslete na prevenci úrazů a ochranu zdraví. Pokud si například správně nastavíte pracovní místo, můžete předejít bolesti zad a očí,“ dočteme se v e-booku společnosti Sloneek.
„Dohlédněte na pravidelnou komunikaci. Stanovte jasné kanály komunikace a pravidelné schůzky – můžete tak omezit nejasnosti a zlepšit celkovou spolupráci,“ radí HR experti. Dobrá domluva a přímá komunikace je základem jakékoliv práce. Ve chvíli, kdy kolegové nepřicházejí do osobního kontaktu, platí tahle zásada dvojnásobně.
Stanovte odpovídající komunikační kanály a nástroje – aby bylo vždy jasné, jak a kdy diskutovat nebo zadávat úkoly. Bez videohovorů si už dnes práci skoro neumíme představit, ale i ty můžou přivodit stres. Nezapomínejte proto, že fyzickému setkání tváří v tvář bez přítomnosti obrazovek se ve spoustě případů nic nevyrovná.
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce
Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky
Už vás nemine žádné moudro. Dejte nám svůj e-mail a každý čtvrtek vám pošleme výběr toho nejzajímavějšího, co se na HeRe dělo.