O 300 % úspěšnější v představování inovací, o 37 % lepší v prodeji a o 31 % produktivnější. Taková jsou Šťastná pracoviště. Navíc je na nich výrazně nižší fluktuace i počet dní, které lidé promarodí.
Štěstí v práci je v našich podmínkách hůře uchopitelné. Možná i s ohledem na poněkud zavádějící název, který se pro tuto oblast vžil. Nejde totiž o to, aby byli zaměstnanci za všech okolností usměvaví a vysloveně šťastní. Cílem je vytvořit pracoviště, na kterém se lidé budou cítit dobře - to v praxi například znamená, že budou znát smysl své práce, uvidí, že jsou důležitou součástí firmy a že je nadřízený i kolegové respektují. Pak mnohem snáze překonají i těžké a nejisté časy. A taky pomohou firmě růst.
Vyčíslit se totiž podařilo i vliv spokojenosti zaměstnanců a firemní kultury na vývoj hodnoty akcií. Již od roku 1998 zveřejňuje Great Place to Work žebříček stovky společností, pro které je nejlepší pracovat (100 Best Companies to Work For). Když společnost FTSE Russell analyzovala historické výnosy firem, které se do tohoto prestižního žebříčku dostaly, zjistila, že výkonnost jejich akcií překonala průměr trhu faktorem 3,68, nebo o 1 896 procentních bodů. Zpráva byla zveřejněna v dubnu 2024.
Základní pilíře Štěstí v práci jsou čtyři. Všem je třeba přikládat stejný význam a udržovat je v rovnováze. Jde o :
Jedním z prvních kroků by mělo být zjištění míry spokojenosti zaměstnanců a identifikace problémů, které řeší. Podobné průzkumy uskutečňuje mnoho společností, obvykle se týkají především angažovanosti zaměstnanců. Jenže se konají zpravidla jednou za rok či za dva, což je velmi dlouhá doba. Firma získá informace, jak se cítí jednotlivec v tu danou chvíli, mnoho zásadních podnětů je ale už zapomenuto. Navíc trvá poměrně dlouho, než se z výsledků vytyčí akční kroky a následně se změny promítnou do chodu firmy.
Výrazně efektivnější je ptát se jednoduše, stručněji a častěji. Stačí pár otázek na téma, které tým nebo firma právě řeší. Vyhodnocení a promítnutí výsledků do dění na pracovišti by mělo následovat takřka obratem. Lidé se pak cítí být součástí firmy a vidí, že jejich slovo má váhu, což je jedním z faktorů, které psychologické bezpečí podporují.
V praxi je velmi užitečné, pokud zaměstnanci ví, jak svou činností přispívají k celku. Například pokud umožníte operátorům ze zákaznické linky setkání s lidmi, kterým jejich rady a instrukce pomáhají, budou mít ze své práce úplně jiný pocit a projeví se to na jejich přístupu ke každodenním aktivitám. Stejný efekt mělo, když se pracovníci obsluhující výrobní linku na farmaka setkali s pacienty, kterým léky zásadním způsobem pomáhají.
Podstatné také je nechat lidi, aby se podíleli na důležitých rozhodnutích, která se jich přímo dotýkají. K tomu ovšem potřebují dostatek informací, a tak je klíčem k úspěchu co nejtransparentnější komunikace. Vhodným nástrojem jsou takzvané All Hands Meetingy, kterých se účastní všichni zaměstnanci. V menších firmách se mohou konat třeba každý týden.
Zajímá vás, co vše může Štěstí v práci obsáhnout, jak díky němu zlepšíte firemní kulturu a vnesete do vaší společnosti užitečné návyky? Tomuto tématu je věnována celá přednáška v rámci rozvojového programu Brain&Breakfast Business. Tvoří ho i dalších pět interaktivních online streamů zaměřených na téma Lidé, které vám pomohou vylepšit spolupráci v týmu i celé firmě, zapracovat na otevřené komunikaci a posílit vzájemnou důvěru. Program tvoří ještě šest streamů, které se týkají tématu Technologie. Série Brain&Breakfast Business je určena pro všechny zaměstnance a za jednu cenu se vás může z dané společnosti přihlásit neomezený počet. Čekají vás špičkoví odborníci, kteří vám přiblíží kompetence a znalosti nezbytné pro zvládání současných i budoucích výzev. Podrobnosti najdete na webu Brain&Breakfast Business.
tuzemský průkopník Štěstí v práci.
Tématu se věnuje v podstatě od začátku své kariéry, kdy spoluzaložil úspěšnou softwarovou společnost Inmite. Byl v ní prvním českým Chief Happiness Officerem a tuto pozici zastával i v rámci globálního Avastu, jehož součástí se Inmite stal po akvizici. Je spoluzakladatelem mezinárodní konference Happiness@Work Live!, která v roce 2024 oslavila jubilejní 10. ročník. Působí v rámci sítě Red Button a spolu s dalšími profesionály tu pomáhá budovat úspěšné organizace, kde je lidem dobře a mohou naplno rozvinout a využít svůj potenciál.
Článek vznikl ve spolupráci s Red Button EDU
Chcete být vždy o krok napřed a mít přehled o tom nejlepším, co se v HR děje?
Přihlaste se k našemu newsletteru. Každý čtvrtek vám pošleme výběr těch nejzajímavějších článků, trendů a inspirací přímo do vaší schránky.
Pouze přihlášení uživatelé mohou přidávat reakce
Tato diskuze neobsahuje zatím žádné příspěvky
Už vás nemine žádné moudro. Dejte nám svůj e-mail a každý čtvrtek vám pošleme výběr toho nejzajímavějšího, co se na HeRe dělo.